Vi skaber fællesskab

Læring igennem hele dagen

Vi arbejde gruppeopdelt om formiddagen. Her tilrettelægges aktiviteter, som sikrer, at alle børn kan være ligeværdige medspillere på trods af forskellige forudsætninger, da pædagogerne arbejder målrettet med det enkelte barns læring. I den forbindelse er det vigtigt at nævne, at læringsbegrebet er bredt og til stadig refleksion i personalegruppen.

Aktiviteter

Aktiviteterne kan være rollespil, dialogisk læsning, lege som udfordrer motorikken, opleve og finde ting i naturen, bruge kroppen på forskellige måder, rime og rigtig meget andet.

Vi laver kreative ting ude og inde, vi følger årstiderne og pynter op i børnehaven. Grupperne har dagligt samling omkring formiddagsmaden.

Hverdags rutiner

Gode lege- og læringsforudsætninger skabes gennem struktur med plads til spontanitet. I Røverdal har vi en genkendelig rytme i hverdagen. De pædagogiske rutiner er skelettet i det pædagogiske arbejde, og indgår centralt i hverdagen. Rutinerne indeholder et stort læringspotentiale for børnene, hvor de blandt andet udvikler:

• Evne til indlevelse og hjælpsomhed
  • Selvhjulpenhed
  • Selvstændighed
  • Dannelse, selvdannelse og relationsdannelse
  • Samarbejde og deltagelse i fællesskaber

Alt sammen væsentlige elementer i udviklingen af børnenes trivsel, sundhedsmæssige tilstand og virke.

Leg udfordrer, udvikler og styrker sociale kompetencer

Samspillet i legen med de andre børn og voksne er grundstenen for barnets alsidige udvikling. Når barnet leger, udvikler barnet sin selvfølelse og medfølelse. I legen og igennem legen udvikler børnene deres fantasi, sprog, identitet og viden om omverdenen.

Små læringsrum, der bygger på faglige overvejelser, styrker lysten til læring.

Så vidt muligt arbejder vi i små grupper, da det er nemmere for pædagogisk personale at se og respondere på børnenes initiativer og behov.

Med udgangspunkt i børnenes udvikling, interesse og børnegruppens sammensætning tilrettelægger pædagogisk personale leg og aktiviteter. Der arbejdes systematisk med sprog via den daglige dialog, relations-grupper, dialogisk læsning og samling. Den motoriske udvikling har vi stor fokus på, da motorik har en betydning for den sproglige udvikling. Derfor vil I se os danse, rutsje og gynge med børnene.