Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnenes perspektiv, temaer og traditioner skaber grundlaget for vores aktiviteter

Temaer og traditioner

Periodevis arbejder vi med et bestemt tema, hvor det bliver bearbejdet, leget og indlært på mange måder og med mange perspektiver.

Temaerne bliver omdrejningspunktet for læringsmiljøet for en periode fx ”venskaber”.

Årstidernes skift markeres gennem aktiviteter , leg og læring herom. Vi læser og snakker om årstider. Vi udsmykker med noget, der er typisk eller særligt for årstiden. Fx 

Udenfor går vi på opdagelse i, hvad der sker med planter og dyr, ligesom vi taler om, hvad der sker, når regndråber bliver til snefnug, eller hvilke grøntsager der er årstidstypiske, når vi bor i Danmark. 

Fødselsdage fejres på forskellig vis i vuggestuen og børnehaven. Barnet og forældrene bydes velkommen af flaget i garderoben samt et TILLYKKE skilt på barnets garderobe, så alle ved, hvem der har fødselsdag, og det giver mange kærlige lykønskninger i løbet af dagen. 

I vuggestuen afholdes fødselsdag på dagen, hvor der synges fødselsdagssang, og barnet får en lille gave. I børnehaven fejres børnene den sidste torsdag i måneden, hvor månedens fødselarer får en lille gave, der synges og leges. 

Det er et bevidst valg, at vi ikke har kultur for, at børn deler ud. Det er vores ønske, at fødselsdagsbarnet føler sig i centrum på en måde, hvor alle børn er ligestillede, fejringen er genkendelig og tryg, og ingen forældre oplever, at der er forventning om noget bestemt eller særligt. 

Tilbagevendende traditioner:

  • Julehygge med Lucia
  • Fastelavn
  • Skoleforløb med Vodskov Skole og børnehaverne
  • Afslutningsfest for kommende skolebørn
  • Arbejdsdage
  • Fællesspisninger opdelt i årgange