Barnets perspektiv, leg og læringsmiljøer

ICDP og interaktion med barnet

Interaktionen med barnet skal foregå i et børneperspektiv, så det pædagogiske personale møder børnene med lydhørhed, indføling og med plads til medbestemmelse i forhold til tilrettelæggelse og valg af aktiviteter. Vi vægter børneperspektivet højt, og skaber gerne de pædagogiske rammer ud fra børnenes spor og interesse, dog med udgangspunkt i vores faglige viden og erfaring. Vi skaber en struktur og kultur, hvor fællesskabet og muligheden for at føle sig som en del af fællesskabet prioriteres højt. Vi inkluderer alle børn, så de føler sig betydningsfulde, føler sig mødt, set og anerkendt. Vi benytter os af ICDP-programmet principper i relationsarbejdet. Et ressourceprogram som er udviklet til at sikre børns sunde psykiske og følelsesmæssige udvikling. Vi har fokus på pædagogens samspil med barnet.

Naturen bruges aktivt

Vi har mange læringsmiljøer i børnehaven Røverdal. Vi foretrækker uderummet, og vi er altid meget ude i løbet af dagen.

Uderummet forbedrer børnenes trivsel. Derfor er vi løbende i gang med at udvikle vores udeareal, således uderummet inddrages mere i den pædagogiske praksis. Vi ønsker gode læringsmiljøer i uderummet, og benytte dette rum meget i vores hverdag.

Fakta om børnehuset Røverdal

Børnehuset Røverdal er i en midlertidig periode normeret til 20 vuggestuebørn fra 0-3 år, og 75 børnehavebørn fra 3 – 6 år. Vi vægter, at børnene hører til en gruppe og har faste voksne. Vi har foruden hovedhuset en pavillonen. De ældste børn har hjemme i pavillonen.

Børnene er fordelt i 5 grupper med faste voksne tilknyttet. Vi fordeler børnene jævnt - således vi justerer vores personaleressourcerne i forhold til børnegruppen. De 0-2 årige børn er fast tilknyttet Filurerne, vores ældste børn er fast tilknyttet Spillopperne (pavillonen). De 3-4 årige er blandet på Gavtyvene, Lurifaxerne og Krudtuglerne.

Vores begrundelser herfor er:

• Der er større mulighed for venskaber kan skabes og fortsætte efter børnehavetiden
  • Børnene kan spejle sig i alderssvarende børn.
  • Det pædagogiske arbejde kan målrettes mere præcist – også set i forhold til de lovmæssige krav, der stilles hertil. Flere børn kan tilgodeses på netop deres udviklingsniveau.
  • Det er muligt at tilpasse såvel fysiske rammer, aktiviteter, ture mm. til aldersgruppen
  • Større pædagogisk opmærksomhed på det enkelte barns udvikling (set i sammenhæng med de øvrige børn i gruppen).

Vuggestuen kalder vi "Filurerne". Den ældste børnegruppe kalder vi "Spilopperne", de 3-4 årige børns børnegruppe hedder "Krudtugler", "Lurifax" og "Gavtyve". Løbende evaluerer vi på, hvorledes vi danner gode og lærerige børnegrupper, således vi skaber de bedste muligheder for læringsmiljøer, samt optimal udnyttelse af de pædagogiske ressourcer og kompetencer.